מהו ההבדל בין שמן אתרי לבנדר ללבנדין? ומתי כדאי להשתמש בהם? - אור המדבר: רוקחות טבעית

שירות לקוחות : 054-7766343

diploma_white

100% אחריות! לא אהבתם? קבלו את כספכם בחזרה (החזרה עד 14 יום)

delivery-truck

משלוח חינם לנקודת חלוקה בקניה מעל 199 ₪

delivery-truck

משלוח חינם עד הבית בקניה מעל 299 ₪

delivery-truck

משלוח חינם לנקודת חלוקה בקניה מעל 199 ₪

delivery-truck

משלוח חינם עד הבית בקניה מעל 299 ₪

שירות לקוחות : 054-7766343

diploma_white

100% אחריות! לא אהבתם? קבלו את כספכם בחזרה (החזרה עד 14 יום)

 לחיפוש המוצר המבוקש, יש להקליד את שמו או תיאורו.

משלוח חינם לנקודת חלוקה בקניה מעל 199 ₪

משלוח חינם עד הבית בקניה מעל 299 ₪

100% אחריות! לא אהבתם? קבלו את כספכם בחזרה (החזרה עד 14 יום)

שירות לקוחות : 054-7766343

 לחיפוש המוצר המבוקש, יש להקליד את שמו או תיאורו.

מהו ההבדל בין שמן אתרי לבנדר ללבנדין? ומתי כדאי להשתמש בהם?

מאמר מאת: מוטי בלומנפלד, מייסד ומנהל אור-המדבר.

lavender
דבורת בומבוס מאביקה פרחי לבנדר. צילום: UDI

למשפחת הלבנדר זנים רבים, החולקים תכונות משותפות אך לחלקם שימושים שונים. למרביתם, יש את הניחוח האופייני המוכר לנו, לצד תכונות ייחודיות המועילות בתחום הריפוי הטבעי.

המוכר ביותר מבין זנים אלה, הוא האזוביון הרפואי (Lavandula angustifolia), או כמו שחלק מכנים אותו – "הלבנדר המקורי", אותו אנו משווקים, הקרוי לעיתים גם "לבנדר אירופאי", או בצירוף שם המדינה ממנה בה גדל, למשל "לבנדר בולגרי", או "לבנדר צרפתי" וכדומה.

זן נוסף, הנפוץ מאוד לגידול והפקת שמן אתרי, הוא 'הלבנדין', שנוצר בהכלאה בין שני סוגים אחרים של הלבנדר, בד"כ לבנדר-אנגלי ולבנדר-פורטוגלי, ומכונה Lavandula Intermedia או Hybrida.

זהו הזן הדומה ביותר ללבנדר (האזוביון), וגם לו תת-סוגים שונים, כמו למשל Grosso המוכר. אך הוא נבדל מהאזוביון בצבע פריחה עז יותר, בקצב צמיחה מהיר בהרבה, ביבול רב יותר ובתכונות נוספות, עליהם נרחיב כאן בהמשך המאמר.

במקרים מסויימים חל שיבוש לא מכוון בתיאורו של השמן, והלבנדין מתואר דווקא כ"צרפתי" או שם דומה אחר, אך מדובר למעשה או בלבנדין או בלבנדר (אזוביון) ויש לשים לב לאיזה מהם בדיוק מתכוונים. הפתרון הוא פשוט לשאול את המומחה ממנו קניתם.

 

אחת השאלות הנפוצות שלקוחות רבים שואלים אותנו, היא "האם שמן אתרי לבנדין זהה בתכונותיו ללבנדר?", או "מה כדאי לי לקנות?".

אנו עונים כמובן, שאכן ישנם הבדלים והשם "לבנדר" הוא מאוד כללי, ויכול להיות מורכב למעשה מכל הסוגים שנמנו כאן.

אם כך, מדוע חשוב להכיר את ההבדלים המרכזיים בין הלבנדר (אזוביון רפואי, זוכרים?), לבין הלבנדין?

 

הסוגים השונים של הלבנדר

הלבנדין, כפי שצויין, הוא כאמור זן נוסף במשפחה, ודומה מאוד לזן המקורי. אך הוא פחות יקר ממנו, ולמעשה שמן אתרי קצת שונה, עם יתרונות ייחודיים ושימושים אחרים. זהו אינו "שמן מזוייף" חלילה, אלא פשוט סוג אחר, יעיל בצורה הדומה מאוד ללבנדר המקורי, זול יותר (קל יותר להפיק אותו), שנועד לצרכים שונים, לפי העדפת הלקוח.

יש צרכנים הקונים את הלבדנר ויש שאת הלבנדין, הכל בהתאם למטרת השימוש בו. הנקודה החשובה שכדאי לזכור היא – הלבנדין יכול להיות 100% טהור, אבל הוא לא 100% זהה ללבנדר (אזוביון).

כיצד נדגים זאת? חישבו למשל על קניה של מוצר טיפוח טבעי, למשל סבון, המכיל לבנדין. הוא יהיה בהכרח זול יותר מאשר סבון זהה לחלוטין המכיל שמן לבנדר טהור, כחלק מהמתכון. הכל עניין של מחיר, וגם קצת תכונות אחרות, עליהן נרחיב עוד מעט.

נתון זה אינו אמור לשנות לך הרבה, אם הקנייה היא עבור הארומה (הניחוח) של המוצר, כמו בדוגמא למשל – סבונים טבעיים. אולם, אם מה שחשוב לך הם תכונות השמן האתרי, ובעיקר תכונותיו הרפואיות, אזי הלבנדר מתעלה על הלבנדין, ביכולות הריפוי שלו. פשוט מאוד, לכל אחד מהם שימושים אחרים.

ועדיין – ההבדל המרכזי ביניהם טמון בהרכם הכימי.

שמן הלבנדין מכיל אחוז גבוה בהרבה של חומר פעיל (קרוי Champhor), בד"כ, לבנדר (אזוביון), מכיל בין 0-0.6% חומר פעיל, בעוד שלהבנדין מכיל כמות גדולה בהרבה, בין 6-10%, וזה משמעותי, תיכף תבינו מדוע.

עובדה זו הופכת את הלבנדין לבעל ארומה חזקה וחריפה בהרבה, כמעט כמו תרופה. בעוד שהלבנדר מפיק ריח עדין ומתון בהרבה, ואף מעט מתוק ופרחוני, האופייני לו כל כך. כמותו הגבוהה של החומר הפעיל בלבנדין, מעניקה לו תכונות ייחודיות, כמו למשל הקלה מהירה על גודש באף, רענון אווירה ושיפור הניחוח בחללים גדולים במיוחד, ואפילו הרחקת חרקים.

עם זאת, בשל תכונה זו בדיוק, הלבנדין אינו מתאים כלל לשימוש על עור פצוע, חתכים או כוויות, מחשש לגירוי חמור או צילוק העור – זאת בניגוד גמור ללבנדר, שזהו אחד מיתרונותיו הגדולים.

 

אז איזה שמן אתרי טוב יותר?

במקרה זה, השאלה היא מה אתם מבקשים שהשמן יעשה עבורכם, או מהי הבעיה שבגינה אתם רוכשים אותו?

שמן הלבנדר נחשב למרגיע מאוד, ומועדף לטיפול אישי במקרים רבים. זהו אחד השמנים 'המלכותיים' המוכרים ביותר כיום לציבור ולקהל המטפלים.ות.

הוא נחשב למחטא מצויין של העור, יעיל למצבי סטרס ומחשבות טורדניות, מרגיע כאבי ראש הנובעים מלחץ נפשי או רגשי, ומומלץ במיוחד במצבי חוסר שינה ומנוחה (לטפטף על הכרית ולהירדם).

בטיפול ישיר על העור, הוא מתאים מאוד להרגעת עקיצות חרקים, גרד, כוויות (לא במקרים של שלפוחיות), ונחשב כחומר יעיל ביותר להחלמת ושיקום עור פגוע, ולהעלמת צלקות.

ככלל, הלבנדר מתאים מאוד לשילוב ברוקחות טבעית, ומוצרי טיפוח, והוא מאזן בהרמוניה מושלמת מתכונים רבים של מוצרים אלה.

הוא אחד השמנים הבטוחים ביותר לשימוש ישירות על העור או בהרחה, גם בילדים ובנשים בהיריון, וללא ספק השמן החשוב ביותר בערכת העזרה הראשונה הטבעית, שלכם בבית.

 

מן העבר השני, שמן הלבנדין, פופולרי מאוד בקרב העוסקים ברוקחות וקוסמטיקה טבעית, זאת בשל הארומה החזקה שלו, מחירו הנמוך ואיכותו הגבוהה.

עם זאת, בשימוש עצמי, יש לשקול היטב את היישום, לאור ריכוזו הגבוה של החומר הפעיל שבו.

במקרים אלה, הוא עשוי להיות יעיל למצבים של קשיי נשימה (גודש), כאבי ראש חזקים וקשים (בהרחה בלבד), וכמו כן לסייע במקרים של שרירים ומפרקים כואבים (בעיסוי, רק לאחר דילול בשמן בסיס, למשל כף שמן שקדים לכל 3-4 טיפות לבנדין).

בשימוש בילדים ונשים בהיריון הוא אינו מומלץ ע"י ארומתרפסטים רבים בעולם, וגם על ידנו.

 

לסיכום,

במאמר זה סקרנו את ההבדלים המרכזיים בין שמן לבנדר ללבנדין, מתי כדאי להשתמש בכל אחד מהם ועל מה כדאי להקפיד בעת הרכישה.

ולכן, כפי שתיארנו קודם, גם במקרים בהם נתקלתם בשמן אתרי לבנדר, שמחירו נמוך באופן מחשיד, יש לבדוק היטב עם המשווק האם מדובר בשמן טהור או בתרכובת אחרת, לעיתים מהולה של השמן המקורי.

כצרכנים של שמנים אתריים, חשוב ביותר להקפיד ולדרוש אנליזות ובדיקות איכות, הן חשובות במיוחד כאשר מבקשים להבחין בין לבנדין ללבנדר.

אצלנו, באור המדבר, אנו מבצעים אנליזות לשמנים וקונים אותם רק מיצרנים מוסמכים בישראל או במדינות הממוכרות כיצרניות מזה שנים רבות.

לדוגמא, שמן הלבנדר אותו אנו משווקים כיום, נקנה בבולגריה, ושמן הלבנדין בצרפת, אצל יצרנים מוסמכים העוסקים שנים רבות בגידול הצמחים, והפקת השמן האתרי מהם, בשיטה של זיקוק בקיטור תוך שמירה על איכויותיהם ותכונותיהם הייחודיות.

בין אם אתם עוסקים ברוקחות טבעית, או מחפשים שמן אתרי לבעיה שהתעוררה לפתע, או פשוט אוהבים, כמונו, את ניחוח הנפלא של משפחת צמחי הלבנדר, אחרי שקראתם את המאמר, אתם יודעים להבחין היטב בין השניים, ולבחור בצורה מושכלת את רכישתכם העתידית.

 

לרכישת השמנים האתרים המופיעים במאמר, לחצו כאן – 

שמן אתרי לבנדר

שמן אתרי לבנדין

2 מחשבות על “מהו ההבדל בין שמן אתרי לבנדר ללבנדין? ומתי כדאי להשתמש בהם?”

  1. אנחנו מגדלים ומזקקים את שני השמנים הנ"ל
    לבנדין גרוסו ולבנדר
    פה בישראל
    הכל נעשה בעבודה עצמית במשק קטן על הרי הגולן
    מוזמנים ליצור עמנו קשר לשיתוף פעולה
    אסנת 0547398386

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
גלילה למעלה
WhatsApp chat
דילוג לתוכן